• Mummy - 2012-02-08 - 16 svar

Fjortis

Fattar inte att Britter klarar sig utan ordet "fjortis", har förökt hitta nåt liknande i eneglsak men det ända jag kan tänka på är "chavs" men det är inte i närheten av den ganska snälla "fjortis". Nån som vet nåt ord som ligger närmare "fjortis" än "chavs"??? Mum

• In_Pace - 2009-03-03

Det finns helt enkelt inte en motsvarighet. Men detta beror mycket på den mycket vaga definitioner utav dessa beteckningar. Dessutom så färgas en och samma subkultur då det kommer i kontakt med kulturen som ordet förekommer i.

• jes6ica - 2009-03-04

Snot-nosed teenagers? :)

• LordKaitos - 2009-03-05

First of all, what's the difference in being a "Fjortis" or a "Brat"? Those words are sometimes used as synonyms in Sweden, so wouldn't "Fjortis" be "Brat" in English too?

• jes6ica - 2009-03-05

Brats of a particular age? I always got the impression that fjortisar were like, 13-14-yr-olds.

• Carol Richmond - 2009-03-06

Enligt mina kollegor har "chav" ingenting med fjortis att gora utan handlar snarare om att man kommer fran arbetarklassbakgrund, beter sig illa men anda har kommit over lite pengar. Kandisar som Jade Goody och Kerry Katona har fatt stampeln "chav" av brittiska kvallstidningar. Som fjortis skulle jag nog anvanda "teen", helt enkelt.

• simon_davitt - 2009-03-07

Well I did extensive research for this one. I asked my teenage daughter and she refused to answer. :) In UK English the best I can come up with is 1. twat. Can be used for both male and female but is generally female. Listen to Kate Nash "We Get On", 'you thought that I was a bit of a twat'. Also used as slang for female genitalia. 2. Tart. Almost always used to describe females. Can be used to describe effeminate men. Also listen to Kate Nash "We Get On", 'And now he's with that tart'. In case you hadn't guessed, I really like this song too.

• sjufyrtiosju - 2009-03-11

ang. fjortis/brat enligt min uppfattning är fjortis någon i yngre tonåren, både tjejer och killar, som är överdrivet utseendefixerade, brat har snarare mer med en god ekonomi att göra än med utseende, (även om dessa ofta hänger ihop) brats är väl även i huvudsak killar så har jag hajat det iaf :) /

• spleenie - 2009-04-07

teenybopper.

• Paperbackwriter - 2009-03-24

Brat does not always indicate wealth. Army brat = any teen whose father is a part of the British army and accompanies family to various army postings.

• McT - 2009-04-11

The direct English equivalent is "teeny bopper". No question about it.